Vragen?
U heeft vragen? Wij hebben de antwoorden!
Wat is ‘welzijn op het werk’?
Welzijn op het werk definieert men als het geheel van de zeven factoren met betrekking tot de arbeidsvoorwaarden waarin het werk wordt uitgevoerd:
- Veiligheid op het werk
- Bescherming van de gezondheid van de werknemer
- Psychosociale belasting veroorzaakt door het werk
- Ergonomie
- Arbeidshygiëne
- Verfraaiing van de werkplaatsen.
Artikel 5 van de welzijnswet legt aan de werkgever de algemene verplichting op de nodige maatregelen te treffen ter bevordering van het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk. Hij moet daarbij de preventiebeginselen in acht nemen. Deze beginselen zijn overgenomen uit de kaderrichtlijn “veiligheid en gezondheid”.
- risico’s voorkomen;
- evaluatie van risico’s die niet kunnen worden voorkomen;
- bestrijding van de risico’s bij de bron;
- Vervanging van wat gevaarlijk is door dat wat niet gevaarlijk of minder gevaarlijk is;
- Voorrang aan maatregelen inzake collectieve bescherming boven maatregelen inzake individuele bescherming;
- Aanpassing van het werk aan de mens, met name wat betreft de inrichting van de werkposten en de keuze van de werkuitrusting en de werk- en productiemethoden, met name om monotone arbeid en tempo gebonden arbeid draaglijker te maken en de gevolgen daarvan voor de gezondheid te beperken.
(Bron: website FOD WASO)
Sinds wanneer is de welzijnswet van kracht?
De welzijnswet, officieel genaamd de ‘Wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk’ werd getekend op 4 augustus en trad in werking op 1 oktober 1996.
De omzetting van deze Europese regelgeving naar ons Belgisch rechtsbestel is echter geen sinecure. Voor de goedkeuring van de welzijnswet gold in België het ARAB (Algemeen reglement voor de arbeidsbescherming). Het ARAB is reeds grotendeels uitgehold en zal binnen afzienbare tijd helemaal verdwijnen doordat ook de resterende bepalingen uit het ARAB zullen worden overgeheveld naar de codex of, wanneer dat niet mogelijk is, worden opgeheven. Dit houdt in dat de huidige wetgeving nog steeds op regelmatige basis wordt aangepast en dus geen statische materie is.
Voor bedrijven is het dus zeer moeilijk om continu in regel te zijn en te blijven met de huidige wetgeving. De meeste ondernemingen hebben geen jurist of opgeleide preventieadviseur in dienst ter opvolging van hun dynamisch risicobeheersingssysteem (DRBS).
PreBeCo biedt zijn klanten een online werkplatform aan (myPreBeCo). Via een portaalsite wordt het volledige preventiebeleid bijgehouden. De klant beschikt over logingegevens waardoor hij ten allen tijden zijn preventiebeleid kan raadplegen of voorleggen. Het platform is zodanig opgebouwd dat de administratie achter het preventiebeleid wordt herleid naar een minimum voor de klant.
Op wie is de welzijnswet van toepassing?
De wet betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk is toepasselijk op de werkgevers en de werknemers. Van zodra een werkgever één werknemer in dienst heeft, is hij wettelijk verplicht een Dynamisch Risicobeheersingssysteem te voeren. Daarnaast worden een aantal categorieën personen gelijkgesteld met de werknemers en degenen die hen tewerkstellen met de werkgevers. Het gaat hier in het bijzonder om de volgende categorieën:
- De personen die, anders dan krachtens een arbeidsovereenkomst, arbeid verrichten onder het gezag van een ander persoon;
- De personen die een beroepsopleiding volgen waarvan het studieprogramma voorziet in een vorm van arbeid die al dan niet in de opleidingsinstelling wordt verricht;
- De personen verbonden door een leerovereenkomst;
- De stagiairs;
- De leerlingen en studenten die een studierichting volgen waarvan het opleidingsprogramma voorziet in een vorm van arbeid die al dan niet in de onderwijsinstelling wordt verricht.
(Bron: website FOD WASO)
Wat is een arbeidsinspectie?
De arbeidsinspectie in België omvat diensten van de federale overheid die een controle kunnen uitoefenen op de werkplaats of de werf met het oog op het verifiëren van de naleving van arbeidsvoorwaarden. Het betreft de twee algemene directies van de Federale Overheidsdienst (Ministerie) Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg die belast zijn met het toezicht, in het bijzonder:
- Het Toezicht op de Sociale Wetten zijnde de controle op de organisatie van de arbeid, de verloning ervan en de andere arbeidsvoorwaarden, met uitzondering van de regelgeving in verband met de minimumduur van de jaarlijkse betaalde vakantie;
- Het Toezicht op het Welzijn op het Werk zijnde de controle op de naleving van de regelgeving betreffende arbeidsveiligheid, gezondheid, ergonomie, arbeidshygiëne en de psychosociale aspecten van de arbeid.
PreBeCo specialiseert zich vooral in het tweede luik; ‘Welzijn op het Werk’. Bedrijven wapenen tegen inspectiebezoeken door inspecteurs ‘Arbeidsveiligheid en Welzijn op het Werk’ is een van onze hoofdtaken. Deze inspecteurs hebben dezelfde onderzoeksbevoegdheden als de andere arbeidsinspecteurs, maar om te remediëren aan sommige gevaarlijke of gezondheidsbedreigende situaties hebben ze bijkomende actiemogelijkheden zoals:
- Maatregelen voorschrijven met als doel risico’s uit te schakelen of hinder die volgens hen een bedreiging vormen voor de gezondheid en de veiligheid van de werknemers in de ondernemingen.
- Zij hebben het recht om te bevelen dat binnen een door hen voorgestelde termijn, en bij onmiddellijk gevaar zelfs onmiddellijk, wijzigingen worden aangebracht om aan zo’n risico’s of hinder te verhelpen.
- Zij kunnen tijdelijk of definitief verbieden dat een lokaal, een werkplaats of gevaarlijke machines of installaties gebruikt worden en dat bepaalde fabricageprocédés toegepast worden.
- Bij onmiddellijk gevaar kunnen zij iedere werkplaats onmiddellijk laten ontruimen.
De werkgever kan tegen de door de inspecteur bevolen maatregelen beroep instellen, maar dat beroep heeft geen schorsende kracht. Deze maatregelen kunnen grote, economische gevolgen hebben voor een onderneming. Wees daarom proactief bezig met preventie.
Onze gratis veiligheidsaudit brengt op een efficiënte manier de pijnpunten van uw onderneming in kaart. Met de hieruit voortvloeiende actielijst kunnen we samen mogelijke arbeidsinspecties en bijhorende sancties counteren.
(Bron: website FOD WASO)
Wat is een Dynamisch Risicobeheersingssysteem (DRBS)?
Het voorkomingsbeleid/dynamisch risicobeheersingssysteem (DRBS) heeft tot doel de planning van de preventie en de uitvoering van het beleid met betrekking tot het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk mogelijk te maken.
De preventieadviseur biedt advies bij uitwerken, implementeren, evalueren en bijsturen van het voorkomingsbeleid/dynamisch risicobeheersingssysteem (DRBS). Mogelijke toepassingen zijn: aankoopprocedure, preventief werkbezoek aan nieuwe arbeidsplaatsen en advies voor inrichting, advies bij aankoop arbeidsmiddelen, advies bij aankoop collectieve en/of persoonlijke beschermingsmiddelen….
Om tot continue verbetering van de welzijnsprestaties te komen en de verworvenheden voldoende te borgen, is een structurele en planmatige aanpak een must. In deze aanpak spelen het globaal preventieplan (GPP) en het jaaractieplan (JAP) een cruciale rol.
PreBeCo is specialist in het opzetten van een dynamisch risicobeheersingssysteem. Heb je vragen over het opzetten van een DRBS of zoek je betaalbare begeleiding in het opzetten van een DRBS? Aarzel dan niet om contact op te nemen met PreBeCo!
(Bron: website Vlaamse Overheid)
Wat is een preventieadviseur?
Een preventieadviseur geeft advies over alle aangelegenheden die betrekking hebben op het welzijnsbeleid en helpt alle betrokken partijen (de werkgever, de leden van de hiërarchische lijn en de werknemers) bij de toepassing van de maatregelen bedoeld in de welzijnswet.
De taken van de preventieadviseur zijn zeer uiteenlopend en vereisen een breed kennispalet. Daarom werd de functie van preventieadviseur opgedeeld in verschillende disciplines. Volgende disciplines worden onderscheiden: arbeidsveiligheid, psychosociale aspecten, bedrijfshygiëne, ergonomie en arbeidsgeneeskunde.
Eén persoon kan meerdere disciplines combineren, indien hij over de nodige kennis beschikt en voldoende opleiding heeft genoten. Niet alle combinaties zijn echter mogelijk, zo kunnen de discipline arbeidsveiligheid en arbeidsgeneeskunde nooit uitgeoefend worden door één en dezelfde preventieadviseur.
Een preventieadviseur moet minimaal beschikken over een basiskennis over het welzijn op het werk. Naargelang de grootte van de ondernemingen en de risico’s verbonden aan de activiteiten van de onderneming moet een verplichte aanvullende vorming worden doorlopen.
Om het vereiste niveau van de aanvullende vorming te bepalen, worden de bedrijven, instellingen en organisaties ingedeeld in verschillende groepen. Op basis van het aantal werknemers en de hoofdactiviteit worden bedrijven, instellingen en organisaties onderverdeeld in 4 groepen: A, B, C en D. Bedrijven van de groep D zijn bedrijven met minder dan 20 personeelsleden, waar de werkgever zelf de functie van preventieadviseur uitoefent. Bedrijven van de groep A zijn bedrijven met grote beroepsrisico’s. Deze bedrijven moeten een preventieadviseur in dienst nemen met het hoogste opleidingsniveau (niveau 1).
(Bron: website FOD WASO)
Wat wordt er bedoeld met arbeidsmiddelen?
Alle op de arbeidsplaats gebruikte machines, apparaten, gereedschappen en installaties; kortom, alles waarmee arbeid kan verricht worden.
Het gebruik van arbeidsmiddelen houdt in: elke activiteit met betrekking tot een arbeidsmiddel, met inbegrip van ingebruikname of buiten gebruikstelling, aanwending, vervoer, reparatie, ombouw, onderhoud en verzorging (waaronder ook reiniging).
Afhankelijk van het type arbeidsmiddel is de werkgever verplicht jaarlijks, halfjaarlijks, trimestrieel of zelfs maandelijks onderhoud en keuringen te laten uitvoeren. Indien dit niet volgens de regels gebeurt kunnen zaakvoerders persoonlijk aansprakelijk gesteld worden bij een eventueel arbeidsongeval.
(Bron: website FOD WASO)
Wat is een risicoanalyse?
Een risicoanalyse is een methode waarbij risico’s worden gekwantificeerd door het bepalen van de kans dat een dreiging zich voordoet en de gevolgen daarvan.
Bij een risicoanalyse worden gevaren geïdentificeerd en opgesomd. Om het effectieve risico in te schatten zijn er verschillende methodes mogelijk. PreBeCo maakt gebruik van de methode van Fine & Kinney, dit natuurlijk in combinatie met gezond verstand en onze expertise door jaren ervaring in de sector.
De risicoanalyse bestaat in een systematische en permanente identificatie en de analyse van de aanwezigheid van gevaren en risicofactoren in concrete arbeidsprocessen en arbeidssituaties in een bepaald bedrijf, op een werf of in een instelling.
Er moeten risicoanalyses opgemaakt worden van verscheidene zaken. Zo is het voor ondernemingen verplicht om risicoanalyses op te maken van de ladders, machines en handgereedschappen (elektrisch, pneumatisch of accu-aangedreven) die gebruikt worden bij het verrichten van arbeid.
Wat zijn PBM’s?
Een persoonlijk beschermingsmiddel (PBM) is iedere uitrusting die bestemd is om door de werknemer gedragen of vastgehouden te worden met als doel hem te beschermen tegen één of meer risico’s die zijn veiligheid of gezondheid op het werk kunnen bedreigen.
De werkgever is verplicht om zijn werknemers te voorzien in PBM’s, afhankelijk van de blootstelling aan bepaalde risico’s. Het is aangeraden om een document ter ontvangst van de PBM’s te laten tekenen door de werknemer. Ook toolboxmeetings om het gebruik van de aangereikte PBM’s toe te lichten zijn geen overbodige luxe.
Voorbeelden van PBM’s: Veiligheidsschoenen, veiligheidshelm, stofmasker, gehoorbescherming, harnas, gordel.
Wat houdt de welzijnswet in?
Lees hier alle informatie over de welzijnswet.
Toch nog een vraag?
Laat het ons weten via onderstaand contactformulier of boek een gesprek met één van onze experts.