Aankoopprocedure
Het is niet evident om te weten welke wettelijke eisen van toepassing zijn bij de aankoop van een arbeidsmiddel. Een uitgeschreven aankoopprocedure is de perfecte leidraad hiervoor. PreBeCo levert handige documenten aan met een overzicht van alle vigerende normen en richtlijnen. Ook voor de indienststelling van arbeids- en beschermingsmiddelen kan elke onderneming beroep doen op PreBeCo.
Meer informatie over de aankoopprocedure…
In een professionele omgeving mogen enkel arbeids- en beschermingsmiddelen gebruikt worden die voldoen aan de vigerende nationale en internationale normen en wetten. Zo moet een veiligheidshelm bijvoorbeeld voldoen aan de Europese norm EN 397 en ladders & stellingen aan EN 131-1. Om te garanderen dat enkel conforme producten gebruikt worden moeten bedrijven dus een aankoopprocedure doorlopen.
Het verloop van een aankoopprocedure
De aankoopprocedure bestaat uit drie stappen en wordt ook de procedure van de drie groene lichten genoemd. Na elke stap dient men groen licht te krijgen om over te gaan naar de volgende stap. De aankoopprocedure moet doorlopen worden voor de aankoop van:
- gemechaniseerde arbeidsmiddelen
- persoonlijke beschermingsmiddelen
- collectieve beschermingsmiddelen
- beschermingsmiddelen tegen brand.
Stap 1: Bestelling
De eerste stap is de bestelling van het desbetreffende arbeids- of beschermingsmiddel. Hierbij wordt de bestelbon opgemaakt met daarop vermeld de eisen waaraan het bestelde goed moet voldoen. PreBeCo biedt documenten aan met een volledig overzicht van de geldende normen en richtlijnen per productcategorie. Bij het opmaken van de bestelbon kan dit document bijgevoegd worden.
Stap 2: Levering
In de tweede stap, de levering, is het aan de leverancier om de juiste attesten mee te leveren om te bewijzen dat het geleverde goed aan de eisen voldoet. Bij goederen waar een CE-markering voldoende is volstaat het om een EG-verklaring van overeenstemming mee te leveren. Voor aanvullende eisen is een attest van conformiteit nodig. Dit is meestal het geval voor producten waar de nationale normen strenger zijn dan de Europese. In een professionele omgeving volstaat de CE-markering bijvoorbeeld niet voor brandblussers en dienen deze ook een BENOR-label te hebben.
Stap 3: Indienststelling
Als de eerste twee stappen doorlopen zijn volgt de uiteindelijke indienststelling. De bevoegde preventieadviseur gaat na of het geleverde goed aan alle eisen voldoet. Indien dit het geval is stelt de preventieadviseur het indienststellingsverslag op.
Om te weten welke wettelijke eisen van toepassing zijn op het aan te kopen arbeidsmiddel levert PreBeCo handige documenten aan met een opsomming van alle vigerende normen en richtlijnen. Ook voor de indienststelling van deze arbeids- en beschermingsmiddelen kan elke onderneming beroep doen op PreBeCo.