EHBO voor bedrijven
De organisatie van EHBO in bedrijven moet voldoen aan minimumvereisten die omschreven staan in de Wet van 4 augustus 1996 (Codex welzijn op het werk). PreBeCo begeleidt werkgevers en preventieadviseurs bij het organiseren van de EHBO. We leveren handige, wettelijke documenten aan om een goede EHBO te garanderen.
Meer informatie over EHBO voor bedrijven…
Wanneer iemand slachtoffer wordt van een ongeval of iemand wordt onwel, is het noodzakelijk onmiddellijk én correct te reageren. Bij gevolg is de organisatie van de eerste hulp van fundamenteel belang. Het wijst erop dat de maatregelen en middelen van de organisatie van de eerste hulp voor de werknemers specifiek gericht moeten zijn naar de werkomgeving en de blootgestelde risico’s.
Afhankelijk van het type onderneming zijn de verplichtingen betreffende EHBO verschillend. In elk bedrijf dient er een hulpverlener of aangeduid medewerker aanwezig zijn. Voor bedrijven met meer dan 20 werknemers moet dit een opgeleid EHBO-hulpverlener zijn. In het andere geval is een aangeduid medewerker met kennis van EHBO-zaken voldoende. Ook de inrichting van een EHBO-lokaal is afhankelijk van het type en de grootte van het bedrijf.
Een EHBO-koffer dient wel in elke onderneming aanwezig te zijn. Daarnaast is de werkgever ook verplicht een EHBO-dagboek (EHBO-register) bij te houden waar interventies in worden geregistreerd. Dit register kan achteraf zeer nuttig blijken bij onder andere verzekeringskwesties.
PreBeCo zorgt ervoor dat uw onderneming volledig in orde gesteld is met het koninklijk besluit betreffende de eerste hulp die verstrekt wordt aan werknemers die slachtoffer worden van een ongeval of die onwel worden.